I think that "investigation" is over for a while, and it's time to get back to actually getting the text inserted into the game.
I've finally added all the programmer-garbage at the top of each extracted-script, so that I've got the information that I should need for the re-insertion, and now it's time to write that code.
When that's done, I'll test it by making sure that the existing scripts insert identically to the originals, and then it'll be time to try some test English in there.
For anyone that's interested, here's an example of what SamIAm will be working with over the next few weeks/months.
It is the complete script for the very first chunk in the Xanadu 2 game, when Arios is on the ship.
If you're interested, you can actually run the game and see when these pieces of text pop up; and if you've done any simple programming, then you should be able to follow the basic idea of what's going on with all the branches and calls, even if the exact details aren't clear.
@chunkdefn( $a000, $bfff, $000fb800, 15 )
@memregion( $a695, $ad97 )
@memregion( $ae05, $bfff )
@extscript( $9eb7, .script9EB7 )
@scriptref( $a174, TYPE_JSR90D8, .scriptA6A3 )
@scriptref( $a188, TYPE_JSR90D8, .scriptA8EF )
@scriptref( $a18a, TYPE_JSR90D8, .scriptA95F )
@scriptref( $a18c, TYPE_JSR90D8, .scriptA9E8 )
@scriptref( $a18e, TYPE_JSR90D8, .scriptAAEF )
@scriptref( $a262, TYPE_IMM37, .scriptA695 )
@scriptref( $a35b, TYPE_JSR9298, .scriptAB88 )
@scriptref( $a37f, TYPE_JSR9298, .scriptAC22 )
.scriptA695:
{帆船ローランディア号}
_end()
.scriptA6A3:
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE05 )
_disable_8x12_font()
_tst_2b03_x_bnz( $01, $02, .scriptA877 )
_tst_2b03_x_bnz( $01, $10, .scriptA748 )
_tst_2b03_x_bnz( $01, $20, .scriptA71B )
_tst_2b03_x_beq( $20, $01, .scriptA8AB )
_tst_2b03_x_beq( $20, $02, .scriptA8AB )
_tst_2b03_x_beq( $20, $04, .scriptA8AB )
_tst_2b03_x_beq( $20, $08, .scriptA8AB )
{アリオスさま、準備が整ったようですな。そういえば、航海長が}
_eol()
{お話があるとのことです。}
_wait_for_keypress_then_clear()
{後部甲板に行ってみてはいかがですか?}
_set_bits_2b03_x( $01, $20 )
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptA71B:
{航海長がお話があるとのことです。}
_eol()
{後部甲板に行ってみてはいかがですか?}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptA748:
_tst_2b03_x_bnz( $01, $20, .scriptA762 )
{アリオスさま。どうかされましたか?}
_wait_for_keypress_then_clear()
_jump( .scriptA775 )
.scriptA762:
{アリオスさま。航海長はなんと?}
_wait_for_keypress_then_clear()
.scriptA775:
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .script9EB7 )
_disable_8x12_font()
{うん‥‥}
_eol()
{航海長から新しい海域に入ったので、}
_eol()
{海図を描いてくれと頼まれたんだ。}
_wait_for_keypress_then_clear()
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE05 )
_disable_8x12_font()
{そうですか。}
_eol()
{‥‥確かアリオスさまは、}
_eol()
{絵画などは苦手のはずでは‥‥}
_wait_for_keypress_then_clear()
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .script9EB7 )
_disable_8x12_font()
{はは、仕方ないさ。}
_eol()
{ところで、ダイモス‥‥その‥‥}
_wait_for_keypress_then_clear()
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE05 )
_disable_8x12_font()
{なんでしょう? アリオスさま。}
_wait_for_keypress_then_clear()
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .script9EB7 )
_disable_8x12_font()
{私はもう、百騎長ではないのだから、}
_eol()
{いいかげん『さま』はよせ。}
_wait_for_keypress_then_clear()
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE05 )
_disable_8x12_font()
{はい。アリオスさま。}
_eol()
{‥‥あッ!!}
_wait_for_keypress_then_clear()
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .script9EB7 )
_disable_8x12_font()
{やっぱりダメか‥‥}
_set_bits_2b03_x( $01, $02 )
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptA877:
{アリオスさまは、}
_eol()
{私めにとって大事な主君。}
_wait_for_keypress_then_clear()
{『アリオスさま』とお呼びしては}
_eol()
{いけませんか?}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptA8AB:
{アリオスさま。}
_eol()
{船倉の方に装備品がそろえてあります。}
_wait_for_keypress_then_clear()
{お急ぎにならずとも結構ですから、}
_eol()
{準備をなさってください。}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptA8EF:
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE0A )
_tst_2b03_x_beq( $20, $01, .scriptA934 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $02, .scriptA934 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $04, .scriptA934 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $08, .scriptA934 )
{しっかし、ここいらへんの海は}
_eol()
{穏やかだねぇ。}
_wait_for_keypress_then_clear()
{オレたちの故郷たぁ大違いさね。}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptA934:
{アリオスさん、結構広い船だからって、}
_eol()
{迷子になんかならないでくだせぇよ。}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptA95F:
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE0A )
_tst_2b03_x_bnz( $01, $10, .scriptA9B8 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $01, .scriptA990 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $02, .scriptA990 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $04, .scriptA990 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $08, .scriptA990 )
{船長、ご用は済んだんですかい?}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptA990:
{おや、船長。}
_eol()
{船倉は階段を下りて右、}
_eol()
{厨房のとなりですぜ。}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptA9B8:
{もうすぐ、見張り番を交代しますぜ。}
_eol()
{でも、マストに登るのは}
_eol()
{おっかねぇからなぁ‥‥}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptA9E8:
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE0A )
_tst_2b03_x_bnz( $01, $10, .scriptAABD )
_tst_2b03_x_bnz( $01, $04, .scriptAA8A )
_tst_2b03_x_beq( $20, $01, .scriptAA55 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $02, .scriptAA55 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $04, .scriptAA55 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $08, .scriptAA55 )
_conditional_jump( $c9, $b0, $10, $2aa5, .scriptAA66 )
_conditional_jump( $c9, $b0, $20, $2aa6, .scriptAA66 )
_conditional_jump( $c9, $b0, $30, $2aa7, .scriptAA66 )
{いや~ 武器を持つと}
_eol()
{船長は見違えるね~}
_wait_for_keypress_then_clear()
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .script9EB7 )
_disable_8x12_font()
{よ、よしてくれないか。}
_set_bits_2b03_x( $01, $04 )
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptAA55:
{いや~ 男はやっぱ海だよね~}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptAA66:
{船長、武器とかは}
_eol()
{ちゃんと装備しておいた方がいいですぜ。}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptAA8A:
{しかし、思い出すね~}
_wait_for_keypress_then_clear()
{3年前、船長を乗せて}
_eol()
{イクティア島まで運んだときのことを‥‥}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptAABD:
{船長、武器や防具は、}
_eol()
{装備してこそ意味があるんです。}
_eol()
{忘れねぇでくだせぇよ。}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptAAEF:
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE0A )
_tst_2b03_x_bnz( $01, $10, .scriptAB65 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $01, .scriptAB30 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $02, .scriptAB30 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $04, .scriptAB30 )
_tst_2b03_x_beq( $20, $08, .scriptAB30 )
{もうすぐで、久しぶりの陸ですぜ。}
_eol()
{あと少し、ガマンしてくだせえ。}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptAB30:
{3年前、船を使ってもらった先生に}
_eol()
{頼まれたとはいえ、}
_eol()
{まさかこんな所までくるとはなぁ‥‥}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptAB65:
{ようやく、陸が見えるように}
_eol()
{なってきやした。}
_eol()
{長かったなぁ‥‥}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptAB88:
_modify_script_variable( $01, $10 )
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE05 )
_disable_8x12_font()
{アリオスさま。いよいよですな。}
_wait_for_keypress_then_clear()
_modify_script_variable( $00, $11 )
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .script9EB7 )
_disable_8x12_font()
{うん。}
_eol()
{もうすぐリュコスの向かった新大陸か。}
_wait_for_keypress_then_clear()
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE05 )
_disable_8x12_font()
{そうです。}
_eol()
{上陸にそなえてください。}
_wait_for_keypress_then_clear()
{船倉の方に装備品がそろえてあります。}
_eol()
{お急ぎにならずとも結構ですから、}
_eol()
{準備をなさってください。}
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptAC22:
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE0F )
{大変です! 船長!!}
_wait_for_keypress_then_clear()
_call_asm_from_script( .codeAD98 )
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE05 )
_disable_8x12_font()
{どうした、なにがあった?}
_wait_for_keypress_then_clear()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE0F )
{お捜しの船を見つけたんです!}
_wait_for_keypress_then_clear()
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .script9EB7 )
_disable_8x12_font()
{なんだって!?}
_wait_for_keypress_then_clear()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE0F )
{前方の島の暗礁地帯に}
_eol()
{乗り上げているのを確認しました。}
_eol()
{間違いありません。}
_wait_for_keypress_then_clear()
_modify_script_variable( $00, $11 )
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .script9EB7 )
_disable_8x12_font()
{リュコスの船だ!}
_eol()
{やはり遭難していたんだ。}
_eol()
{すぐに向かおう。}
_wait_for_keypress_then_clear()
_modify_script_variable( $01, $10 )
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE05 )
_disable_8x12_font()
{しかし困りましたな‥‥}
_eol()
{あのような岩ばかりでは}
_eol()
{近寄ることも難しい。}
_wait_for_keypress_then_clear()
_call_asm_from_script( .codeADBE )
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE0A )
{なに、島をぐるりと回りゃ}
_eol()
{船の入れるところもあるでしょう。}
_wait_for_keypress_then_clear()
{いざとなったら、ボートを使えばいい。}
_wait_for_keypress_then_clear()
_call_asm_from_script( .codeADDC )
_enable_8x12_font()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .script9EB7 )
_disable_8x12_font()
{よし、右舷回頭、面舵一杯!}
_eol()
{暗礁地帯をさけて、島に近づくぞ。}
_eol()
{急いでくれ!!}
_wait_for_keypress_then_clear()
_set_pen_then_call_then_eol( orange, .scriptAE17 )
{アイアイサー!}
_call_asm_from_script( .codeADFF )
_wait_for_keypress_then_end()
.scriptAE05: ; 8x12 font
{ダイモス}
_end()
.scriptAE0A:
{船員}
_end()
.scriptAE0F:
{見張り番}
_end()
.scriptAE17:
{船員たち}
_end()
.endAE1E: